analiza seo

ANALIZA/AUDYT SEO

Początkiem współpracy klienta z agencją pozycjonowania jest zazwyczaj analiza SEO jego strony www.  SEO analiza wykonywana jest zazwyczaj przez specjalistów z działu handlowego. Jej rozwinięciem jest Audyt SEO, w którym powinno znaleźć się zidentyfikowanie problemów, z którymi zmaga się strona internetowa. Co powinien zawierać dobry audyt SEO? W jaki sposób należy go czytać? Dlaczego audyty SEO są darmowe? Jakie wnioski można z nich wyciągnąć?

Jaka jest różnica między analizą SEO, a audytem SEO?

Jeżeli chcemy zrozumieć różnice między SEO analizą, a audytem SEO, to powinniśmy wykorzystać w tym celu nomenklaturę medyczną. Analiza SEO jest jak wizyta u lekarza pierwszego kontaktu  czyli pracownika Działu Handlowego, który wskaże nam problem, nawet postawi diagnozę, ale nie posiada odpowiednich uprawnień i wiedzy aby nam pomóc. Jedyne co zrobi to odeśle nas do lekarza-specjalisty, którym w tym przypadku jest Analityk SEO. W Polsce przyjął się model hybrydowy, ze względów czysto praktycznych, takich jak oszczędność czasu. SEO audyt jest przygotowywany przy współpracy handlowca z analitykiem.

Dlaczego audyt SEO jest darmowy?

audyt strony wwwPewnie nigdy się nad tym nie zastanawiałeś, a jest to bardzo istotna kwestia. Rywalizacja na rynku krajowym jest tak duża, że wiele firm dąży za wszelką cenę do przebicia oferty konkurencji. Ocena rynku SEO i konkurencji wymusiła więc na „handlowcach” prezentowanie coraz to lepszych ofert, większych pakietów linków i katalogów, stron zapleczowych, współpracujących z agencją blogerów itd. Paleta możliwości jest ogromna i dostosowana do możliwości finansowych klienta. Audyt SEO strony jest wrzucany do jednego worka z w/w działaniami, ponieważ jeżeli coś jest w gratisie, to zawsze jest to mile widziane przez klienta w myśl zasady „prezentów się nie odrzuca”.

Co powinien zawierać audyt SEO?

Tak naprawdę wyszukiwarka Google wskazała około 200 czynników składowych, które odgrywają mniejszą lub większą rolę w pozycjonowaniu stron. Nie ma sensu wymieniać ich wszystkich, ponieważ ten artykuł zapewne zostałby szybko przewinięty scrollem na sam dół, aby zobaczyć jego podsumowanie. Nauczeni wieloletnim doświadczeniem postanowiliśmy pogrupować najważniejsze składowe dobrej analizy stron www.

Przykład audytu SEO, który podamy jest efektem wypracowania sobie przez naszą agencję pewnego modelu pracy. Oczywiście nie zdradzimy całego know-how, które posiadamy, ale uchylimy rąbek tajemnicy, dla nazwijmy to klientów-pasjonatów.

Analiza widoczności strony WWW

Pod pojęciem analizy widoczności strony należy klasyfikować to jak nasza strona internetowa jest widoczna  w wyszukiwarce Google. Aby to lepiej zrozumieć należy skorzystać z narzędzi do analizy stron internetowych. Przykładem mogą tutaj być SEMSTORM czy SENUTO. Wykresy z tych programów do analizy SEO  online, zawierają wiele wartościowych informacji. Za ich pomocą możemy w prosty i szybki sposób sprawdzić jak wyglądają efekty działań freelancera czy agencji SEO. Jeżeli mamy do czynienia z uczciwą agencją, wykres powinien wskazywać systematyczny wzrost. Stagnacja w wynikach oznacza,  że działania SEO nie przynoszą żadnego efektu, a firma rozlicza się zapewnie z podstawowych zapisów zawartych w umowie jak katalogi, linki czy szeptanki. Kolejną niezwykle ważną funkcją SENUTO czy SEMSTORMA jest to, że umożliwia nam monitorowanie jak ile fraz mamy w TOP 50, TOP 10 czy TOP3. Jest to niezmiernie ważne zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych i pozycjonowania szerokiego na tzw. long tail.

wykres widocznosc

Analiza dotychczasowego Linkbuildingu

Linkbuilding to tak naprawdę szlifowanie i dopieszczanie strony. Działania z jego zakresu są w dużej mierze uzależnione od doświadczenia pozycjonerów i posiadanych przez agencję SEO narzędzi m.in. stron zapleczowych z których można wykonywać skuteczne linkowanie. Do analizy linkbuildingu może posłużyć nam wiele ciekawych narzędzi. Fundamentem jest oczywiście dostęp do Majestic SEO, który jest bardzo zaawansowanym programem służącym do sprawdzenia struktury i jakości linków. Majestic SEO wskaże nam dwa niezwykle ważne współczynniki Trust Flow – odnoszący się do jakości pozyskiwanych linków, a także Citation Flow – ukazujący ogólną ilość linków. Z zasady dobre działania SEO, charakteryzują się tym, że stosunek TF do CF powinien być na bardzo podobnym poziomie np. 18/20. Jeżeli agencja pozycjonowania posiada bardzo dobre, silne strony zapleczowe i miejscówki do linkowania to Trust Flow może być nawet wyższy niż CF. Bardzo ważnym parametrem jest także Topical Trust, który odpowiada za „branżowość linków” . Oznacza to, że pozycjonując sklep z aparatami fotograficznymi, nasze linki powinny zostać umieszczane w środowisku powiązanym lub zbliżonym do tej branży. Niestety część agencji pozycjonerskich zupełnie nie zwraca na to uwagi i umieszcza linki w środowisku zupełnie nie związanym z prowadzoną przez klienta branżą. Niezwykle przydatnym narzędziem jest także Ahrefs, analizujący linki przychodzące do strony. Wykresy generowane przez ten program pokazują nam słabe sektory naszej witryny, informacje na temat ruchu na stronie czy najlepszych pozycji w wyszukiwarce.

Analiza treci SEO

analiza seoTreść to element o znaczeniu strategicznym dla funkcjonowania całej strony. Możemy ją podzielić na treść statystyczną, która jest stała (występuje na stronie głównej, w działach, kategoriach czy na produktach w sklepie internetowym) i treść dynamiczną. Do tej drugiej grupy zaliczamy wszelkie aktualizacje i „świeże treści” na stronie m.in. prowadzenie tak nie lubianego przez klientów Bloga firmowego, z którego można w idealny sposób budować długi ogon, a także wykonywać bezpieczne linkowanie wewnętrzne, o promowaniu produktów już nie wspominając. Dla Google „świeży content” to młyn na wodę i obecnie jeden z najważniejszych czynników mających wpływ na uzyskiwanie wysokich pozycji w SERP-ie. Jednym z lepszych narzędzi do przygotowania zestawienia tematów na bloga jest Answer  The Public, dostępny także w wersji PL. W przypadku bloga jak i samych stron statycznych przy analizie SEO warto jest także zwrócić uwagę na stopień nasycenie frazami  tekstów, a także ich rozmieszczenie np. w nagłówkach H2, H3 itd. Teksty na stronie powinny być specjalistyczne, z użyciem bogatego, charakterystycznego dla danej branży słownictwa. Muszą także sprawiać wrażenie naturalnych. Nie powinniśmy stosować więcej niż 5-7 fraz w artykule.

Analiza optymalizacyjna

Optymalizacja strony to podstawowy element analizy. Zazwyczaj jeżeli przejmujemy klienta od innej agencji SEO powinniśmy przeanalizować wszystkie jej dotychczasowe działania. Wynika to z faktu, że dla niektórych agencji optymalizacja strony www sprowadza się jedynie do wypełnienia atrybutów meta tytułu i opisu. W naszym ujęciu działania z zakresu optymalizacji strony obejmuje szereg innych wskazań. Warto przeanalizować stronę przez pryzmat dostosowania do wersji mobilnej. Dobrze wykonana wersja responsywna jest mile widziana przez Google, a znaczenie tego czynnika z roku na rok rośnie, podobnie jak liczba odwiedzin stron przez urządzenia mobilne.  Oprócz responsywności warto zwrócić uwagę na szybkość ładowania się strony i wydajność serwera. Informacji na ten temat dostarczyć nam może wiele darmowych narzędzi m.in. Google Page Speed czy Lighthouse.

Analiza błędów na stronie

bład na stronieW dobie wielu darmowych analizatorów online stron www nie trudno znaleźć podstawowe błędy, które trzeba wyeliminować. Problem w tym, że wskazują nam one zazwyczaj sektory, gdzie błędy występują, a nie ich konkretne miejsce. Coż nam z komunikatu, że URL nie są przyjazne czy też brakuje atrybutu ALT  przy grafikach, skoro ciężko je namierzyć, a na sklepie mamy kilka tysięcy produktów. Aby lepiej zapoznać się z błędami warto korzystać z takich narzędzi jak Google Search Console, Screaming Frog lub Visual SEO Studio. Oba programy pomagają do prowadzenia szczegółowych analiz witryny i pokazują m.in.: błędy związane z nagłówkami, przekierowania, nieprzyjazne adresy URL, brakujące atrybuty ALT, zbyt długie i powielające się opisy meta title i description, informację czy linki są dofollow czy nofollow, anchois texty, canonicale czy poprawność site mapy strony.
Oczywiście elementów na które należy zwracać uwagę przy analizie stron internetowych jest znacznie więcej. Warto gruntownie i w spokojny sposób przeanalizować każdą stronę lub sklep internetowy. Należy pamiętać przy tym, że analiza małej strony powinna potrwać od kilku do kilkunastu godzin. Z kolei analiza dużego sklepu internetowego i jego optymalna optymalizacja może potrwać czasem kilka miesięcy. Dobra analiza to także dobra strategia działania. Pośpiech nie zawsze jest więc najlepszym doradcą, zwłaszcza w przypadku dużych projektów.

Dodaj komentarz