copywriting

Jak dobrze napisać tekst na stronę internetową?

Do napisania interesującego artykułu, czy to na bloga, czy sponsorowanego na stronę internetową, nie trzeba mieć ogromnej wiedzy literackiej. Wystarczy dobrze znać pewne techniki, które zatrzymają czytelnika na dłużej. Dzisiaj można znaleźć teksty na najróżniejsze tematy, ale muszą być one naprawdę ciekawe, by potencjalny czytelnik poświęcił na nie swój czas. Poniżej poznasz sprawdzone od lat sposoby na to, jak dobrze napisać tekst na stronę internetową.

Zadbaj o tytuł

Tytuł Twojego artykułu jest niczym jego wizytówka. Średnio osiem na dziesięć użytkowników Internetu przeczyta właśnie tylko tytuł. Dlatego ważne jest, by po zapoznaniu się z nim, miał chęć sprawdzenia, co się za nim kryje. Niby każdy wie, że tytuł powinien być interesujący i chwytliwy, ale jest wiele innych technik, o których zwyczajnie się zapomina. Albo po prostu nie wie. Zapoznaj się z niektórymi z nich, a w przyszłości nie będziesz miał z tym problemu:

Pytanie typu „Jak?” – sposób, który został wykorzystany przy pisaniu tego konkretnego artykułu. Ludzie z reguły wpisują w wyszukiwarkę całe pytania, zamiast słowa kluczowe. Jest to o tyle dobre, że można to wykorzystać właśnie podczas tworzenia tekstu. Taki użytkownik chętniej przeczyta artykuł, który ma uwzględnione w tytule podobne, czy nawet takie samo pytanie, na które szuka odpowiedź. Istotne jednak jest to, by treść artykułu faktycznie odnosiła się do tego pytania. Inaczej czytelnik szybko od niego ucieknie. Przykład: „Jak skutecznie zwalczyć trądzik? „.

Liczby – jeden z najbardziej skutecznych i popularnych metod podczas tworzenia tytułu. Internauci bardzo pozytywnie reagują na różnego rodzaju wyliczanki, ponieważ spodziewają się jasnych i konkretnych informacji, bez przydługich opisów. Im ciekawsze zestawienie, tym lepiej. Może być nawet nieco kontrowersyjne – byleby tylko było zgodne z treścią. Przykład: „10 najpopularniejszych mitów o zawale serca”.

Pytania – nieco podobne do pierwszej metody, jednak zamiast przychodzić z odpowiedzią na pytania użytkownika, ty zadajesz jemu pytanie, które może go zainteresować. Chęć pozyskiwania nowej wiedzy mamy w naturze, dlatego każda szansa na wypełnienie luki jest bardzo pożądana (np. „Czy wiesz kto wynalazł długopis?”). Nieco inaczej jest podczas dodawania znaku zapytania na końcu zdania twierdzącego – tutaj intrygujemy, wzbudzamy potencjalnego czytelnika w wątpliwość. Chcąc zaspokoić swoją ciekawość przeczyta ów artykuł. Przykład: „Jackie Chan przechodzi na emeryturę?”

Autorytety – każdy jakiegoś ma, więc warto to wykorzystać. Zapewniając w tytule, że zdobędzie się pewne umiejętności jak osoby sławne, szanowane i utalentowane, zainteresujesz dużą część internautów. Przykład: „Graj na gitarze niczym Jimi Hendrix!”

Szybkie metody – ludzie szukają jak najprostszych i najszybszych rozwiązań. Uwzględniając to w tytule na pewno przyciągniesz czyjąś uwagę. Dobrze jest się powoływać na sprawdzone, ale zapomniane lub kompletnie nieznane praktyki (np.”Nieznana metoda na pozbycie się cellulitu”), tajemne metody („Sprawdź, jak się dorobić nie ruszając się z domu!”) albo komunikaty zapewniające pozytywne rezultaty („Koreańska metoda na zdrową skórę – to działa!”).


grupam40.pl – pozycjonowanie stron internetowych

Zadbaj o treść

Gdy tytuł spełnił swoją rolę i zaintrygował czytelnika na tyle, by zapoznać się z treścią artykułu, pora zadbać o to, by ów artykuł do końca przeczytał. Jak już wspomnieliśmy, nie trzeba być wirtuozem literatury, by napisać ciekawy tekst. Gdy czytamy książkę czy gazetę oczekujemy, że bardziej się na nich będziemy skupiać. Internet natomiast rządzi się swoimi prawami – jest przeładowany informacjami i reklamami, przez co nie mamy czasu ani siły, by poświęcać tak dużą uwagę na to, co widzimy przed ekranem. Stąd też tak mało artykułów w Internecie jest faktycznie czytanych do końca. Co zrobić, by Twojego to nie spotkało?

Lead – a prościej mówiąc, „zajawka” do danego artykułu. Szczególnie to dotyczy artykułów sponsorowanych, ale zwykłe na bloga również mogą z tego skorzystać. Chodzi o kilka zdań, które zachęcą czytelnika, by kliknął w opcję „Czytaj więcej”. Ma krótko przedstawić, o czym będzie cały tekst (nie ujawniając za dużo). Dobrym sposobem jest zadanie pytania, na które odpowiedź znajdzie, jeśli zapozna się z całością (np. „Czy jest dobry sposób na pozbycie się trądziku? Owszem jest i my go znamy! Zapoznaj się z tym artykułem, a twoje problemy ze skórą znikną raz na zawsze!”).

Merytoryka – Twój tekst powinien być dobrze napisany pod względem merytorycznym. W przypadku artykułów sponsorowanych musisz doskonale znać produkt, o którym piszesz. Nie masz jednak pisać o nim z pozycji eksperta, a przeciętnego użytkownika – większość internautów to nie naukowcy, więc szukają treści łatwej i przyswajalnej. Pisz pod kątem własnych przeżyć i zastanów się, co Ciebie trapi lub z czym masz na co dzień problem. Czasami zajmujesz się branżą, o której masz słabe pojęcie, np. o kardiochirurgii. Warto wtedy nie szukać tematu bezpośrednio związanego z daną specjalizacją, a myśleć bardziej naokoło i nietuzinkowo, np. Jak wygląda dieta po przeżyciu zawału serca. Taki temat jest przyziemny i dotyczy codziennych problemów zwykłych ludzi. Prędzej zainteresujesz czytelnika artykułem tego rodzaju niż długim esejem na temat niedomykalności zastawki aortalnej serca.

Zwracaj się bezpośrednio do czytelnika – pisząc tekst wyobraź sobie, że z kimś rozmawiasz. Spoufalając się trochę z czytelnikiem będzie bardziej przychylny i zmotywowany. Może nawet w takiej sytuacji odpowie komentarzem? Pisząc artykuł sponsorowany pamiętaj jednak by zachować w tym umiar i nie stosować potocznego języka.

Ortografia – zanim wyślesz lub opublikujesz tekst, trzeba dokładnie sprawdzić kilka razy, czy nie ma w nim błędów ortograficznych, stylistycznych i składniowych. Nie można całkowicie polegać na autokorekcie. Czasami brak jednego przecinka między słowami może kompletnie zmienić znaczenie danego zdania. Jeśli masz z tym problem polecamy skorzystać z wielu darmowych programów do sprawdzania tekstów, np. Ortograf.pl lub Language Tool. Jak każdy jednak program nie jest niezawodny, więc trzeba z nich korzystać z ostrożnością. Dlatego najlepiej jest po prostu czytać książki.

Zadbaj o formę

Nie ważne, czy dany artykuł ma 1000 czy ponad 2000 znaków – jeśli będzie ścianą tekstu, nikt nie będzie chciał tego czytać. Ważna jest forma, w jakiej artykuł się prezentuje. Większość ludzi to wzrokowcy, więc jego wygląd może być punktem decydującym, czy internauta zechce się zapoznać z jego treścią. Jak w takim razie powinien wyglądać Twój artykuł?

Przejrzystość – stosuj akapity, które wyraźnie podzielą tekst. Czytelnikowi jest wtedy łatwiej go czytać nie męcząc sobie oczu. Dobre jest też w tym celu używanie śródtytułów i wyliczeń (w formie myślników, kropek, liter, cyferek, itp.).

Grafika – gdy trzeba przedstawić więcej danych, które są bardziej skomplikowane, można je pokazać w formie tabeli lub wykresu. Bardzo popularne są również infografiki, dzięki którym można w łatwy i przejrzysty sposób przedstawić informacje. To samo dotyczy zdjęć i rysunków – jeśli piszemy o czymś, co wymaga przykładu, lepiej to pokazać niż opisać.

Czytelność – wyróżnienie poszczególnych zdań i śródtytułów grubszą czcionką zapewni lepszą czytelność całej treści. Najlepiej, jeśli śródtytuły są większe od głównego tekstu. Kursywę zaś zostaw tylko jeśli kogoś cytujesz.

Podsumowując

Jeśli chcesz pisać dobre artykuły, musisz po prostu zacząć to robić. Często się mówi, że praktyka czyni mistrza. I taka jest prawda – im dłużej i więcej to robisz, tym lepiej będzie Ci w tym szło. Dużo w tej branży zawdzięcza się intuicji, dlatego metodą prób i błędów na pewno dojdziesz do perfekcji.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Masz pytanie?

Skontaktuj się ze nami                                                                                                                             

kontakt@grupam40.pl

Dodaj komentarz