jak zdobywać linki prowadzące do strony

Link building w pigułce

Pozycjonowanie stron internetowych jest uwarunkowane wieloma czynnikami. Podnoszenie wartości strony w wyszukiwarkach internetowych wymaga dobrania odpowiedniej strategii i jej skutecznej realizacji. Można zaobserwować, że w ostatnich latach jest to coraz trudniejsze, wymaga większego przemyślenia, wiedzy i nakładów finansowych. Czynnikiem, który budzi najwięcej kontrowersji, jest link building. W tym artykule postaramy się przybliżyć, co tak naprawdę oznacza to pojęcie, czy i jak warto z niego korzystać i czym grozi przyjęcie błędnej strategii w tym zakresie.

Link – a co to właściwie jest?

Większość osób korzystających przynajmniej od czasu do czasu z Internetu wie, czym jest link. Jest to po prostu aktywny element tekstu na stronie internetowej lub w pliku, dzięki któremu zostajemy przeniesieni na inną stronę lub do innego dokumentu. Może się wydawać, że ta kwestia jest oczywista, jednak dla osób zajmujących się pozycjonowaniem link building jest złożonym procesem. Linki można podzielić na kilka rodzajów, co postaramy się przybliżyć poniżej.

1. Linki w formie URL

Linki w formie adresów URL występują najczęściej. Są też uznawane za najbardziej naturalne, ponieważ to właśnie je najczęściej wykorzystują użytkownicy.

Przykłady:
http://www.grupam40.pl
http://grupam40.pl
www.grupam40.pl
http://grupam40.pl/oferta
grupam40.pl

2. Linki brandowe

Tego typu linki zawierają nazwę strony internetowej lub firmy. Są bezpieczne, ponieważ nie grożą sankcjami ze strony Google, pod warunkiem, że nie zawierają pozycjonowanych fraz.

Przykłady:
Grupa M40
Agencja interaktywna Grupa M40

3. Linki graficzne

Mogą być umieszczane na stronach zapleczowych, w grafikach lub zdjęciach. Ze względu na pozycjonowanie powinny zawierać unikalny atrybut alt oraz tytuł. Jeśli są zamieszczane na wartościowych stronach, powiązanych tematycznie, są bezpieczne. Jednak ich udział w ogólnym profilu linków, nie powinien być dominujący.

Przykład:

jak wygląda link graficzny

4. Linki z anchor tekstem

Udoskonalenie algorytmów Google sprawiło, że linki zawierające pozycjonowane frazy w wielu przypadkach stały się źródłem problemów. Więc należy używać ich ostrożnie.

Linki dokładne – EMA

Ewentualne problemy dotyczą przede wszystkim fraz w formie podstawowej, tzw. „exact match anchor”. Wykorzystanie ich zbyt dużej liczby może być wskazówką dla robotów wyszukiwarki, że ktoś próbuje sztucznie manipulować wynikami wyszukiwania. Aby uniknąć podejrzeń, warto stosować linki w różnych odmianach i kombinacjach słów.

Linki rozszerzone

Tego rodzaju linki to tzw. long tail, czyli frazy z długiego ogona zawierające po kilka, a niekiedy nawet kilkanaście wyrazów. Dzięki nim można zróżnicować profil linków i uniknąć kar ze strony Google, choć nie oznacza to, że jest to metoda całkowicie bezpieczna. Zalecamy, by z nich korzystać, z rozsądkiem i wyczuciem, aby nie wzbudzać podejrzeń.

Linki z tekstem zachęcającym do działania

Zadaniem linków z tekstem zachęcającycm do działania jest zdywersyfikowanie profilu linków. Ich użycie wygląda bardziej naturalnie i może spowodować, że czytelnik będzie bardziej zaciekawiony dalszą treścią. Taki typ linków powoduje, że więcej użytkowników w nie kliknie. Liczba odwiedzających stronę może się wtedy zwiększyć.

Linki dofollow i nofollow

Choć dla zwykłego użytkownika Internetu jest to wiedza zupełnie zbędna, to jednak każda osoba zajmująca się pozycjonowaniem, powinna zwrócić uwagę na to, czy linki posiadają atrybut dofollow, czy nofollow. Pierwsze z nich to te, które przekazują pełną moc strony, natomiast drugie z nich są widoczne dla robotów, jednak przekazują mniejszą moc, lub zdaniem niektórych nie przekazują jej w ogóle.

Linki wewnętrzne i zewnętrzne

Linki wewnętrzne, charakteryzują się tym, że po kliknięciu zostajemy przeniesieni na inną zakładkę znajdującą się w obrębie jednego adresu. Prowadząc bloga o pozycjonowaniu, można umieścić w tekście dotyczącym oferty link – http://grupam40.pl/oferta prowadzący bezpośrednio do tej podstrony.

Druga grupa linków to linki zewnętrzne. To te linki, które prowadzą do strony z innych domen. Teoretycznie im więcej jest tych linków, tym lepiej, jednak warto pamiętać o tym, że duże znaczenie ma też ich jakość. Jeśli strona będzie linkowana w sztuczny sposób i zostanie to wykryte przez roboty Google, istnieje spore zagrożenie karani. Uniknięcie zagrożenia wymaga przyjęcia właściwej strategii. Działania ad hoc wykonywane przez osoby nieposiadające doświadczenia, może być przyczyną problemów, dlatego warto powierzyć tę usługę profesjonalistom.

Dodaj komentarz