Na czym polega pozycjonowanie?

Internet to nie tylko potężna składnica wiedzy, miejsce naszej rozrywki czy nieprzebrany świat zakupów i różnego typu usług. Wspólnym mianownikiem, który łączy w/w sektory życia w sieci jest pozycjonowanie stron internetowych.


Definicja pozycjonowania stron

Zanim poznamy korzenie pozycjonowania warto przypomnieć sobie jaka jest jego definicja. Otóż pozycjonowanie stron inaczej zwane SEO (z ang. Search Engine Optimization) sprowadza się do określenia cyklicznego, czasem niezwykle długotrwałego procesu, którego efektem ma być osiągnięcie jak najlepszych pozycji w wyszukiwarce Google zwanej popularnie SERP. Mechanizm wyszukiwarki Google jest tak skonstruowany, że osiągnięcie wysokich miejsc, rzędu Top 1 do Top 10, pozwala na zwiększenie liczby odwiedzin, a więc generowanie ruchu z tzw. wejść organicznych.

Google i geneza pozycjonowania stron

Pewnie wielu z Was uważa, że pozycjonowanie stron pojawiło się równolegle z Internetem. Niestety jesteście w błędzie. Genezy pozycjonowania stron tak de facto możemy doszukiwać się dopiero na początku XX wieku. Wtedy to została założona firma, o której możemy śmiało powiedzieć, że zrewolucjonizowała wirtualny świat. Mowa o Google Inc, będącej obecnie hegemonem i praktycznie monopolistą na rynku. Flagowym produktem firmy założonej przez Larry Page i Siergieja Brina, studentów Uniwersytetu Stanford jest wyszukiwarka Google, która została zaprojektowana w 1996 roku. Istota działania wyszukiwarki oparta jest na matematycznym algorytmie, na który wpływ ma blisko 200 czynników o różnym stopniu ważności. Spoiwem tych czynników jest SERP czyli Search Engine Results Page, co w tłumaczeniu na język polski oznacza stronę internetową , która wyświetla listę adresów www, znalezionych za pomocą wyszukiwarki internetowej Google. Kluczową w tym przypadku jest kolejność wyświetlania adresów. Algorytm, analizując istotne dla Google czynniki (mające wpływ na pozycjonowanie) pokazuje w pierwszej kolejności te strony, które uznane są za najbardziej odpowiednie dla zapytania.

Dlaczego SEO jest tak ważne?

Wyobraźmy sobie, że Google to Matrix, w którym karty rozdają firmy sprzedające w Internecie. Tylko w Polsce z wyszukiwarki Google korzysta ponad 22 mln internautów czyli ok. 97% osób posiadających dostęp do sieci internetowej. Tak naprawdę ostatnim bastionem sprzedaży stacjonarnej, którą używając nomenklatury z Matrixa możemy określić „Syjonem” są potężne centra handlowe (galerie), a ich sytuacja wcale nie jest najlepsza. Warto więc zrobić wszystko, aby klienci trafili do naszego sklepu internetowego czy też firmy usługowej, która będzie widoczna w Internecie. Sprzedaż za pomocą sklepów internetowych jest przede wszystkim tańsza na dłuższą metę niż ta „naziemna”. Wybierając np. model taki jak droppshipping nie musimy posiadać powierzchni handlowej, magazynu czy zatrudniać pracowników. Sklepy internetowe są więc zdecydowanie tańsze w utrzymaniu niż stacjonarne, zlokalizowane w wartościowych lokalizacjach. Zauważmy, że sklepy stacjonarne, aby dobrze funkcjonować potrzebują świetnej lokalizacji z dużym natężeniem ruchu. Są to zazwyczaj galerie handlowe, deptaki prowadzące do miejskich rynków i tego typu podobne miejsca. To co w przypadku sklepów stacjonarnych nazywa się „dobrą lokalizacją” w przypadku Google i jego świata wirtualnych zakupów bądź usług określamy właśnie mianem pozycjonowania. Oznacza to, że im wyżej będziemy w wyszukiwarce, tym lepsze miejsce zarezerwujemy np. w takiej galerii handlowej czy wspomnianym już deptaku. Porównanie w tym zakresie jest chyba bardzo dosadne.

Strony www Poznań

Przedstawmy to na przykładzie wykresu z SERP obejmującego frazę strony www Poznań. Jak widać na załączonym poniżej obrazie tzw. miejsca erogenne dla Google znajdują się na pozycjach zarezerwowanych dla płatnej reklamy Google i miejsc do Top 8 z wyszukiwań organicznych. Więcej o roli pozycji w wynikach wyszukiwania, a także odwiedzalności strony dowiesz się w tym artykule.

Strony www poznań

Dodaj komentarz