one page

Pozycjonowanie One Page

Jako specjaliści w branży SEO z wieloletnim doświadczeniem, każdego dnia mamy styczność z różnymi problemami odnośnie pozycjonowania stron internetowych. W obecnych czasach istnieje wiele metod pozwalających na właściwe wypozycjonowanie strony, jednak podstawową umiejętnością musi być ich właściwe stosowanie. Dziś postaramy się omówić podstawowe zagadnienia związane z pozycjonowaniem stron one page.

Czym jest właściwie one page?

One page zwane też czasami single page to strona firmowa, produktowa lub prywatna, która nie posiada żadnych oddzielnych podstron. Na takiej stronie powinny być zawarte wszystkie informacje dotyczące danego podmiotu, które umieszczone są w nieco inny sposób niż na standardowej witrynie. W tym przypadku (zresztą jak sama nazwa wskazuje) wszystkie dane znajdować się będą na pojedynczej długiej stronie domowej, po której można swobodnie „wędrować” przy użyciu suwaka lub klikając w menu przenoszące nas do wybranych sekcji strony. Podział strony na tematyczne segmenty to dziś bardzo popularne rozwiązanie przy one page’ach.

Różnice między landing page a one page

Często w branży określenie landing page jest używane zamiennie z one page. Nie jest to jednak do końca poprawna koncepcja. Analizując tylko zakres semantyczny tych sformułowań pojawiają się przed nami dwie różne definicje. Otóż, z jednej strony mamy mamy stronę docelową, która jest tzw. miejscem lądowania. Z drugiej zaś – stronę, której struktura nie zawiera, żadnych dodatkowych podstron. Dlatego możemy powiedzieć, że one page to określenie strony pod kątem struktury (strona bez podstron), zaś landing jest terminem odnoszącym się do celu danej strony (pierwsze miejsce, na które trafia odwiedzający pod wpływem pewnych działań właścicieli strony). Z całym przekonaniem obie nazwy nie są tożsame, jednak w praktyce wiele landing page’ów skonstruowanych jest w formie one page’ów – i właśnie stąd biorą się zbieżności w nomenklaturze.

Przekładając to na język lotniczy – landing page to lotnisko, zaś one page to asfaltowy plac. Często terminy te się pokrywają, jednak nie jest to żadną regułą bo mogą wystąpić lotniska nie będące asfaltowymi placami, jak i place, które niekoniecznie służą jako lądowiska.

Jak pozycjonować one page?

Pozycjonowanie one page’ów należy do bardziej problematycznych zagadnień w branży SEO. Problem polega na tym, że mamy ograniczone pole działań, jeżeli chodzi o prace na stronie. W tym przypadku odpadają bowiem właściwe linki wewnętrzne, gdyż strona nie posiada innych podstron. Jeżeli chodzi o umieszczenie fraz kluczowych, na takiej witrynie mamy bardzo ograniczone możliwości. Mamy do wykorzystania jeden zestaw meta tagów (tytuł i opis), które jak wiadomo nie powinny być zbyt przesycone frazami kluczowymi. Naczelną zasadą tworzenia one page’ów jest stworzenie ciekawej wizualnej koncepcji, która będzie interesującym miejscem dla potencjalnych odbiorców. W tym przypadku powinniśmy zatem ograniczyć właściwą treść do minimum na rzecz rozwiązań graficznych i hasłowego przekazu. Przy działaniach poza stroną mamy zdecydowanie większe pole do popisu, zwłaszcza kiedy nasz one page ma być także landingiem. W takim przypadku przy link buildingu skupiamy się na stworzeniu grupy odnośników do tylko jednego adresu URL. Oczywiście musimy ograniczyć się w przypadku single page do jedynie kilku właściwych fraz, dlatego w tym przypadku odpada nam rozwijanie portfela słów kluczowych o frazy na długi ogon. Mimo wszystko pozycjonowanie one page jest potrzebne, jednak jeżeli myślimy o skutecznych działaniach SEO to pojedyncza strona nie jest tu najlepszym rozwiązaniem.

Kiedy warto zainwestować w pojedynczą stronę wizytówkową?

Strony typu one page mają za zadanie być stronami wizytówkowymi dla:

  • firmy (prosta wizytówka firmy z podstawowymi danymi na jej temat);
  • marki (strona informująca o działaniach i celach danej marki);
  • produktu (folder reklamowy ze specyfikacją danego towaru);
  • osoby (portfolio lub biogram osoby publicznej);
  • wydarzenia (strona z planem danego eventu).

W przypadkach kiedy chcemy zawrzeć na jednej stronie więcej danych (np. połączyć stronę osoby z wydarzeniem, które ona organizuje), one page nie będzie optymalnym i skutecznym rozwiązaniem. Dobrym pomysłem może być one page utworzony jako landing page na subdomenie danej strony. Wtedy łączymy praktyczne rozwiązanie ze skutecznym działaniem. W przypadku, każdego większego projektu, który odnosi się do większej liczby tematów kluczowych nie zalecamy one page. Co jednak kiedy posiadamy już atrakcyjną pojedynczą stronę, a chcemy rozwinąć ją treściowo o np. kolejne marki? W takim przypadku, będziemy musieli odejść od formy strony jaką jest one page. Tu możemy być spokojni. W większości przypadków nie spowoduje to zmiany jej podstawowej stylistyki. Przekształceniu ulegnie jedynie struktura strony, gdyż będzie ona rozszerzona o dodatkowe podstrony, które zarówno dla właściciela strony jak i dla pozycjonerów mogą okazać się zbawienne. Często agencje interaktywne nie mają na tyle odwagi aby zasugerować takie zmiany klientowi. My jednak należymy do grona odważnych „seowców” dlatego warto pozycjonować każdą stronę z GrupąM40.

Co Google myśli o single page?

Jeżeli jesteście ciekawi co firma Google myśli na temat single page’ów zachęcamy do obejrzenia filmu pochodzącego z oficjalnego kanału Google Webmasters. Wideo jest sprzed kilku dobrych lat jednak rdzeń wypowiedzi Matt Cutts’a jest cały czas aktualny.

Dodaj komentarz