Copywriting to stosunkowo młody zawód, który zyskuje coraz większą popularność. Polega on na pisaniu artykułów, tekstów lub haseł reklamowych. Właściwie może być odpowiedzialny za każdą formę pisaną, w zależności od potrzeb.
Jak napisać dobre teksty, które zwrócą uwagę odbiorców?
Mamy kilka wskazówek, które warto wykorzystać, zanim zaczniesz pisać:
- Sprawdź kim jest Twój klient i zastanów się, do jakiej grupy docelowej chce dotrzeć. To bardzo ważne, bo inaczej będziemy pisać teksty skierowane na przykład do młodych niż do starszych osób.
- Zbierz informacje o danym produkcie, usłudze, firmie. Im więcej szczegółów poznasz tym lepiej. Łatwiej się pisze o czymś, co dobrze znamy. Dzięki temu zyskasz większe pole manewru, a Twoje teksty nie będą wymuszone, sztywne.
A kiedy już zaczniesz pisać:
- Content jest najważniejszy. To główna zasada, jaką się kierujemy. Tekst musi być lekki, zabawny. Duże znaczenie ma gra na emocjach.
- Pamiętajmy, że content to nie tylko treść, ale również zdjęcia, filmy, infografiki. Ludzie są wzrokowcami, więc „sucha” treść nie przyciągnie uwagi, nie zapadnie w pamięć.
- Pamiętajmy o modzie i wykorzystujmy rzeczy, które są obecnie na topie.
- Używajmy potocznie znanych powiedzeń, związków frazeologicznych. Po prostu bądź kreatywny.
- Odbiorcy na pewno docenią zabawną grę słów, nieoczywisty tekst z podwójnym dnem. Satysfakcja odbiorcy po odgadnięciu takiego podwójnego znaczenia gwarantowana!
- Stosuj chwytliwe i intrygujące nagłówki. To bardzo ważne, bo to właśnie tytuł decyduje o tym, czy ktoś przeczyta więcej.
- Podawaj przykłady. To pozwala lepiej zobrazować sobie dany problem.
Czego lepiej unikać:
- Puste slogany, które nie są oparte na faktach. Ludzie chcą konkretnych informacji.
- Wciskanie na siłę lub całkowite pomijanie fraz kluczowych.
- Pomijanie etapu reaserchu.
- Mało kto ma obecnie czas czytać długie teksty, które tak naprawdę można byłoby skrócić do kilku zdań. Stosuj zasadę „krótko i na temat”.
- Unikaj skomplikowanej treści i trudnych słów.
Oczywiście do każdego zlecenia trzeba podejść indywidualnie i odpowiednio dopasować treść. Nie każda marka może pozwolić sobie na takie sam styl.
Każde zlecenie to nowe wyzywanie i nowa możliwość rozwoju. Ważne jest, aby traktować pracę z pasją. Niestety to widać, kiedy tekst jest pisany „na siłę”.
Pamiętajcie, że copywriting to odpowiedzialne zadanie. To właśnie teksty generują ruch na stronie i budują relacje z odbiorcami. Dlatego dobry copywriting jest w cenie.